Framme!

Nu ar jag antligen framme och har hunnit sova nagra timmar. Ar lite jetlaggad, var ju trots allt vaken i 25 timmar igar. Nu ar det tisdag morgon har och jag sitter ensam i huset och har precis atit en jordnotsmacka (haha vilket var jakligt gott!) o smoothie till frukost. Men nu tankte jag beratta om min resa och ni far vanja er vid att jag skriver utan åäö (eller vet nagon om man kan ladda ner det till datorn pa nagot satt?).

Det borjade ju med att jag sa hejda av mamma och pappa pa arlanda, nagot som jag tyckte var jobbigare an vantat men nar jag val satte mig pa planet kandes det bra och da insag jag att 'nu javlar ar jag pavag'. Flygresan gick smidigare an vantat trots den 8,5 timmar langa resan. Jag kollade pa film, lyssnade pa musik och pratade med den trevliga norska tanten som satt brevid mig (eller far man saga tant nar hon var yngre an mamma o pappa?). Hon svarade pa massa fragor jag hade och jag hann aven fa veta en hel del om henne. Hon skulle aka och halsa pa hennes son som pluggade i Las Vegas, men som hade 'kyssarsjukan' just nu. haha!
Nar vi landade i ett 25 gradit och soligt Chicago vantade den Americanska tullen som pappa hade varnat mig for eftersom de brukar vara sjukt otrevliga. Och visst var de otrevliga men jag kom igenom utan problem. Sen hamtade jag ut bagaget och gick och letade efter mitt skidfodral i en kvart. Nar jag hade hittat allt rullade jag min lilla vagn typ 30 meter bort innan jag skulle lamna in det igen, vilken onodig grej!
Efter ett tag hittade jag vilken terminal jag skulle till pa den enorma flyplatsen och efter att jag paserat x antal otrevliga amerikanska vakter kom jag fram till terminalen. Dar gick jag runt i en timma (kroppen blir ju lite konstigt nar man sitter ner i 9 timmar) och nar jag gick forbi en kiosk dar de salde snapper var jag bara tvungen att kopa en. Ni kommer val ihag sanna vi drack nar vi var sma Julia och Jossan? Det ar en amerikansk(?) dricka som, om jag ska vara arlig, lite var riktigt lika god som jag kommer ihag den.
Till sist fick jag ga pa planet mot Vancouver och 5 timmar senare landade jag i ett regningt och lite kyligt Vancouver. Det var har problemen borjade!

Nar jag gick igenom tullen fragade han massa fragor vad jag gjorde har, var jag skulle bo/gora. Jag svarade att jag var pa holiday, skulle bo hos nagra vanner till familjen och vara har nagra manader. Efter mycket om och med slappte han igenom mig (trodde jag). Men nar jag hade fatt mitt bagage och var pavag ut pekade de in mig i ett rum. Sen kom det en kille och borjade forhora mig. Jag borjade beratta och nar jag inte riktigt fick fram det jag ville saga blev jag nervos, borjade stamma och blev jatte stressand. Killen pressande mig jattemycket och han trodde inte pa att jag skulle vara har for att lara mig engelska. Efter ett tag fick han Teds nummer (som nu hade statt och vantat pa mig i en halvtimma) och nar han kom tillbaka fortsatte forhoret. Under tiden som han var ute kollade jag in i rummet brevid och sag att det satt tva kineser med handbojor dar. Och nar han borjade fraga ut mig igen brast det och jag borjade grata. Jatte olampligt med tanke pa situationen men jag orkade inte sta emot. Han tyckte att jag reagerade konstigt och da sa jag att jag bara ar 19 ar, har inte rest sa mycket utan min familj och att jag har svart att uttrycka mig pa engelska och blir darfor nervos. Sen ville han iaf kolla pa min och Teds mailkonversation sa jag fick ge han min mailadress och losenord. Efter 10-15 minuter kom han tillbaka och sa: " Egentligen skulle jag kunna skicka tillbaka dig till Sverige och det kanske jag borde gora. Men nu tanker jag inte gora det! Men jag har skrivit upp dina uppgifter sa jag kommer halla koll pa dig" Sa lite latt skarrad och med rodsprangda ogon gick jag ut till Ted som stod och vantade pa mig med en blombukett fran Maureen. Kandes pinsamt att det skulle bli sa men han var jattegullig och sa flera ganger "Forlat forlat, det var verkligen en katastrof att du fick uppleva detta. Vissa av de dar tullkillarna ar dumma i huvudet!" och nar vi kom hem och berattade for Maureen blev hon ocksa jattearg. Men nu ar jag har iaf och det kanns bra!
och pappa jag var jattenara att ringa dig. Men klockan var fyra pa morgonen hos dig och vad skulle du kunna gora egentligen?!

Nu har jag atit en peanut butter macka och en frukt smoothie till frukost. Kande att jag var tvungen att prova det och dessvarre gillade jag det, haha! Sa nar jag inte vill Skypa langre kan ni se det som ett varningstecken att jag atit for mycket peanut butter och tranat for lite.

Nu ska jag borja packa upp och sen ska jag utforska omradet! Slanger in lite bilder senare.

Puss & Kram

Kommentarer
Postat av: Elin

Ang. det där med tant; är man yngre än 50 klassas man som en halvtant eller halvgubbe (ett uttryck myntat på vägen hem till mormor och morfar när jag var liten och åkte tåg själv). :D

Ang. tullen; sånt har jag sett på tv, coolt! haha:P

2010-10-12 @ 20:28:54
URL: http://cajjsunk.blogg.se/
Postat av: malin.

Vad skönt att höra att du kommit fram :)

Men vad sjukt. Det var jätte spännande att läsa, men förstår att det inte var lika spännande att vara med om :S

Dumma gubbar, men du klarade det, starkt!

Woho,Puss på dig!

2010-10-12 @ 21:40:57
Postat av: Carl

Om nu ÅÄÖ är så besvärligt tycker jag att du ska skriva på engelska. Det är så tullar fungerar Johanna och snart, innan vi vet ordet av står du förmodligen på dig mot tulltjänstemän i betydligt mer ociviliserade länder. Tror på dig!

2010-10-12 @ 22:13:33
Postat av: Jonas

Det är konstigt att de kanadensiska tullmyndigheterna är värre än de amerikanska. Har alltid haft problem med dom. Riktiga idioter. När jag och Henke kom till Toronto en gång så plockade dom in en mamma från en familj och förhörde henne typ som dom gjorde med dig. Helt sjukt. Oss härjade dom med också angående pengar, men vi viftade med våra kreditkort så det gick bra till slut.



Är det "snapple" du drack? det är ju grymt gott, speciellt lemonadsmaken(=julias favorit).



2010-10-13 @ 00:37:21
Postat av: Johanna

Vad kul att folk kommenterar:)

Elin & Malin, jag kan garantera er att det ar roligare att se det pa tv an att vara med om det sjalv:P

Carl> ja jag kanske ska borja skriva pa engelska da. Maste bara vanta nagra veckor isf for just nu ar inte min engelska den basta.

Jonas> det ar konstigt att det ar sa, jag trodde de skulle vara mycket hardare i USA.

Ja, juste! Snapple heter det:) Maste kanske kopt fel smak da. Ska prova lemonad nasta gang!

2010-10-13 @ 03:17:03
Postat av: Josefin

Lille rumpstumpan! Skönt att det gick bra till slut. Du har väl bytt lösenord på mailen nu hoppas jag:)!!

Mmm, snapple. Dem finns faktist i sverige nu igen tror jag! Och ja, lemonad är godast!! Haha, fastnat i jordnötssmörsfällan redan första dagen. Illa.

Vad ska du hitta på nu då? Söka jobb? Hitta någon utbildning? Eller bara slappa:)!

Kram

2010-10-13 @ 11:48:06
Postat av: Sara j

Trodde bara sånna förhör existerade på tv, och på mystiska killar och inte på en sån söt flicka som du jp! Men nu vet du att du kommer klara ALLT efter de där! :D dock inte så bra att fastna i de där ätandet redan första dan ;) haha! Puss

2010-10-13 @ 16:20:17
Postat av: Johanna

Ja det var tur att det gick bra tillslut, men fy fan vad jibbigt det var!

haha jag vet!! Tankte att jag skulle vanta nagra dagar med att fastna i sanna fallor men eftersom de ater valdigt nyttig annars tyckte jag att det kan val inte skada;)

Jag vet inte, jag ligger lite lagt nagra dagar sa far vi se vad som hander. Skulle kunna tanka mig att ga nagon engelska kurs och Ted jobbar anda i Vancouver sa jag skulle kunna aka in med han (de bor ca 20 min utanfor). Men jag vill nog vanta nagra veckor sa att jag far igang min engelska lite:)

2010-10-13 @ 18:15:12
Postat av: Henrik P

Johanna om du vill ha svenska tecken så är det enkelt att fixa. Maila mig om du behöver hjälp så skickar jag en enkel instruktion.

2010-10-14 @ 23:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0