25 december 2010

Att fira jul på andra sidan jordklotet och att vara ifrån min familj under julen var faktiskt lättare än jag trodde. Det var nog delvis för att det inte kändes som jul. Även om vi hade ett sönderpyntat hus och den största julgranen jag någonsin sett i ett hus så fick jag aldrig riktigt den där härliga julkänslan. Men det betyder inte att jag inte hade trevligt, för det hade jag verkligen!
På den svenska julaftonen åkte vi ju skidor eftersom dom inte firar den 24:e överhuvudtaget här. Men dagen efter vaknade jag upp och gick ner till köket där Marcy var i full gång med att stoppa stuffingen i den 25 pounds (ca 12 kg) tunga kalkonen. Man blev ju inte dirket hungrig när man såg det! Sen försökte Marcy övertaga mig att de skulle klä ut mig i en alf dräkt och sen gå upp och väcka killarna. Det kändes ju lockande men dom kom tyvärr upp precis då.
Efter att ha sett på ytterliggare lite när Marcy tryckte in så mycket stuffing som möjligt i den stackars kalkonen var det dax för paketöppning. Här öppnar nämligen alla paketen på morgonen. Jag föredrar ju att öppna paketen på eftermiddagen som vi gör hemma men det gjorde inte mig så mycket eftersom jag inte fick några paket. Eller jag fick några jättefina av Ted och Mo men Ted hade råkat glömma min familjs paket, men det var okej ändå. Jag fick iaf en alldeles egen Christmasstocking fylld med massa godis, spel, en tandborste och lite annat smått och gott. Efter att alla paket var öppna under den 15 feet (4,5 meter) höga granen så skypade jag med min kära familj. Det var väldigt trevligt att få se deras ansikten och höra deras röster även om mamma var lite sjuk. När vi la på sa Ted (som kan prata och förstår svenska: "Herregud vad mycket ni pratade nonstop och i min på varandra. Jag hängde inte ens med på hälften av vad ni sa". Haha det är min familj det!
Sen åkte vi iväg till en park och joggade några kilometer innan det var dax att åka hem igen och byta om inför släktmiddagen. På eftermiddagen kom nämligen Maureens andra brors familj och hennes mamma också över till ön. Kvällen var väldigt trevlig och vi skrattade mycket.
Härborta har man christmas crackers (förvisso även på Thanksgiving) som är som smällkarameller som man öppnar innan maten  och den innehåller en hatt man måste ha på sig och en present. I Maureens släkt har man en tradition att man ska försöka kasta i det man fick i crackern i varandras glas utan att man ser det. Men eftersom Macy hade köpt någon lyxig crackersvariant där presenterna vägde tyo 0,5 kg var så bestämde vi oss för att slänga i annat. Men när folk gick och tog mer mat spårade det ur lite. Men vi skrattade hysteriskt mycket!
Sen var det dax för dessert och herregud vad mycket Marcy hade gjort. Först var det den traditonsenliga fruktpuddingen som man dränker i sprit och sedan tänder på. Inte min favorit kanske! Sen fick vi någon chokladcheesecake, pepparmintsglass, shortbreads m.m
Efter det öppnade dom ännu mer paket och gick vi ut på en mysig julpromenad. Kvällen slutade inte jättebra eftersom jag fick en allergisk reaktion från deras katt och mådde inte så bra med uppsvullna ögon och sånt. Men Maureens bror är läkare så det löste sig.
Nästa dag åkte vi vidare mot Cathedral Grove och öns motsvarighet till Californien, Tofino. Men det är en annan historia!





Marcy har ju bara killar i familjen och de kallar henne The Queen lite på skämt. Så av barnen fick hon ett stort paket med ett gigantiskt dry martini glas, shaker, en I Love Mom ring m.m. Och av Steve fick hon en äkta Grynet telefon. Haha!





Eftersom dom bodde precis vid havet var det fullt av fåglar där och speciellt många havsörnar. Macy matade dom med kalkon så dom kom jättenära oss. Väldigt coolt!





Såhär såg jag ut innan mina ögon blev knallröda, började klia och rinna.





Puss

J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0